tisdag 9 februari 2010

Sanning

Jag har idag bekantat mig med Hauerwas genom att se på två filmklipp där han talar om sina tankar. Den ena var en föreläsning där han diskuterar Bonhoeffers syn på Sanning och poltik. Därtill såg jag på en kort film där Hauerwas funderade på hälsovårdens etik.

Jag hade inga svårigheter i att förstå honom, han talade tydligt, men speciellt i föreläsningen var han så mångordig att det var svårt att "ta emot" allting på en gång. Att lyssna på den föreläsningen på nytt kommer säkert att ge nya infallsvinklar. Här några första reflektioner om sanning och att leva i sanning.

I Hauerwas föreläsning framkom att mycket av Bonhoeffers texter har sitt ursprung i den tid, dvs nazismens tid, som han levde i. Denna tidsperiod är inte bara Bonhoeffers tid utan den påverkar också dagens människor bla genom sanningen. Hauerwas diskuterade svårigheten med att leva i och med olika sanningar, bla att vi har olika sanna berättelser i vår bakgrund som vi måste ta ställning till och kunna leva med. Hauerwas konstaterade att man i Tyskland måste leva med sin berättelse om sin Auswitsch bakgrund och att USA måste leva med sanningen/berättelsen att denna stat har ett ursprung som slavstat.

I föreläsningens början framkom att sanning är ett grundvärde. Jag fick inte helt klart för mig om det var ett grundvärde för Bonhoeffer eller både för Bonhoeffer och för Hauerwas, men på det sätt Hauerwas talade så antar jag att sanning är ett grundvärde för både honom och Bonhoeffer.

3 kommentarer:

  1. I ett postmodernt samhälle finns olika sanningar. Det finns ingen övergripande sanning som säger vad som är rätt eller fel. Ändå måste vi hålla ihop som samhälle med hjälp av normer som visar var gränserna går. Allt är ändå inte sist o slutligen relativt – och var gränsen går skiljer sig om det gäller tanken eller handlingen. Om man har en kristen trosuppfattning söker man även sanningsbegreppet inom andra gränser än annars. För alla är det ändå säkert viktigt att man får diskutera sina egna sanningar. De måste säkert ha varit svårt för mången tysk att bära inom sig de nazistiska sanningarna efter andra världskriget utan att man öppet kunde diskutera dem. Ändå är det rätt att nazistiska eller rasistiska tankegångar ej får spridas.

    SvaraRadera
  2. Intressant det där med olika sanningar och att tvingas leva med dem. Olika parallella sanningar kan vara lika möjliga... Kanske är det så att de olika sanningarna blir möjliga när vi odefinierar begreppet "sanning" och om var och en tar ansvar för "sin" sannning.

    SvaraRadera
  3. Sanning KAN vara ett grundvärde men det är bara en definition. Jag skulle kunna tänka mig att grundvärdena kan definieras ganska olika t.ex. ur filosofiska och teologiska synvinklar.

    SvaraRadera