måndag 8 februari 2010

Milbank och många ord

Hej

Det var trevligt att ses i Åbo. Tack Patrik för din föreläsning, den gav mig en bra grund för att förstå de texter vi skall läsa. Film snuttarna inspirerade att läse mer om och av de författare som du tog upp.
Jag blev tillfrågad i lördags om jag förstått textera, nu kan jag svara klart NEJ inte allt. Milbank känns mycket besvärlig. Vissa av hans teser är som rader av ord som ingenting ger. Men det finns teser som har ett innehåll som känns intressant. Gemenskap och relation tycks vara två viktiga begrepp. Är det så att han ser gemenskapen som kristendomens viktigaste sak?

Han talar också en hel del om vad Gud är, detta får jag återkomma till.

Margit

1 kommentar:

  1. Ja, man kan nog säga så: kyrkan kommer i centrum på ett helt nytt sätt i Milbanks teologi. Men jag känner igen din beskrivning av hur det känns att läsa Milbank för första gången. Jag skall försöka förklara så gott det går!

    SvaraRadera