fredag 2 april 2010

Caputo – vägar, kyrkan och flodhästar

Jag har läst Caputos bok ”What would Jesus deconstruct?” delvis som metro litteratur, d.v.s. på hemvägen från jobbet. Jag satt faktiskt och fnittrade för mig själv på några ställen, han är inte nådig med USA:s kristna ytterhöger! (fick förundrade blickar i detta allmänna fortskaffningsmedel). Caputos text är mycket enklare att förstå jämfört med t.ex. Millbank.
Flera av hans tankar fann jag inspirerande och jag började tänka med orden ”men tänk om?”. I vissa delar stör det att exemplen är så USA bundna. Jag fick en känsla av att han inte har mycket kunskap om t.ex. Europa för att kunna ta exempel från denna världsdel.
Det första jag fastnade vid var hans tankar om vägen och sökandet. Hur är det att följa Jesus, är det en färdig ”charter resa” med fem stjärnigt hotell där man inte behöver (eller bör) tänka själv? Eller är det en väg där man inte vet vad som kommer bakom nästa hörn? Han funderade också över hur olika tider har haft olika ”vägskyltar” när det gäller att hitta sin tids spirituella väg. Jag kom att tänka på filmen ”Jesus Christ Superstar” som var en stor händelse när jag var i tonåren, jag kommer ännu ihåg hur publiken var totalt tyst och tydligt full av tankar när de gick ut efter filmen. Denna film visades för ca 1 år sedan i TV:n och jag tog tillfället i akt och såg på den igen. Jag tycker fortfarande om den men jag insåg plötsligt hur mycket den är av ett barn av sin tid. Där finns avsnitt som mycket tydligt hänvisar till kampen mot kriget i Vietnam, detta i samband med Jesu ord mot våld. Jag undrar hur unga av idag förstår dessa avsnitt?
Caputo diskuterar i ett av de sista kapitlen områden Jesus med stor sannolikhet skulle dekonstruera. Caputo diskuterar bl.a. kvinnan i kyrkan som en sak Jesus kunde reagera på i dagens kyrka. I Jesu närhet fanns flera kvinnor och i den tidiga kyrkan fanns flera kvinnor i viktiga positioner, men enligt Caputo ser det ut som om kvinnan senare bli utmanövrerad. Caputo funderar i feminist teologiska termer att: ”minnas honom innebär inte att man glömmer henne”.
I detta kapitel tyckte jag mycket bra om begreppet ”Stora vita elefanter”, i finländsk litteratur har man kallat samma fenomen för flodhästar. Här skulle man kunna säga flodhästar i teologin. Flodhästarna här är diskussionerna kring homosexualitet och abort och vilken proportion de fått inom olika kyrkosamfund. Enligt Caputo står diskussionen inte i relation till hur dessa saker diskuteras i Bibeln. I hans abort diskussion slogs jag av hur USA dominerad hans exempel samling var. Han går igenom vad som krävs i samhället för att kvinnor kunde lättare välja t.ex. adoption som ett alternativ. Det var helt nyligen an artikel i HBL om graviditetsdödligheten i olika länder. USA jämförs i detta sammanhang med olika afrikanska och asiatiska länder d.v.s. USA har en mycket hög mödradödlighet. Norden igen har mycket bra förhållanden för gravida kvinnor och låg mödradödlighet. Ur vår synvinkel kan Caputos text vara överraskande i abort sammanhang, men jag tycker den är en bra påminnelse om att bekanta fenomen kan ha mycket olika orsaker och bakgrund beroende på var man upplever dem. I abort avsnittet funderar Caputo också över vad Jesus skulle tycka om militanta abortmotståndare som i nästa hörn kan tala varmt för dödsstraffet?

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Margit, det är säkert bra som du säger att komma ihåg ur vilket perspektiv och i ett hurudant samhälle och i vilken tid en tanke tänkts och en text skrivits, vilken är utgångspunkten och finns det någon agenda.

    Abort är ett känsligt ämne och en svår fråga oberoende från vilket etiskt perspektiv man ser på det.

    SvaraRadera
  5. Lite bakgrund.

    Caputo är en av vår tids mest kända och uppburna religionsfilosofer. Den bok vissa av er har läst (What would Jesus Deconstruct) är speciell eftersom den store filosofen här skrivit en enkel lärobok där han försöker redogöra för sina viktigaste tankar på ett lättillgängligt sätt, i en serie som dessutom främst riktar sig till personer som studerar och verkar inom kyrkorna (snarare än den akademiska världen). Han har givetvis insett att denna lilla bok kommer att bli mera läst än hans "riktiga" böcker. Detta har tydligen fått honom att fundera på vad som är viktigast att säga åt denna publik. Han har tydligen kommit fram till att det viktigaste han kan säga när han ges en sådan möjlighet är att komma med en hård kritik av den kristna politiska högern.

    Det kanske gäller i USA, men gör nog i mitt tycke boken lite misslyckad. De första kapitlen är mycket bra och jag lärde mig massor av dem, t.ex. angående diskussionen kring gåvor. Men de sista politiska kapitlen är enligt mig ganska löst påsatta det som föregår dem, och detta är svagt. Jag är inte heller imponerad av det faktum att Jesus enligt Caputo kommer fram till ett politiskt program som på alla punkter (utom möjligen abprtfrågan där han är försiktigare) sammanfaller med den amerikanska vänstern. Med andra ord, Caputo är en bättre religionsfilosof än politisk tänkare IMO.

    SvaraRadera