söndag 11 april 2010

Från Bonhoeffer till Hauerwas


Patrik du sa på hösten att denna kurs har svåra texter, du hade så rätt! Många av texterna hade jag knappast läst utan denna kurs. Ibland har jag känt mig direkt desperat och "jag örk int". En orsak var säkert att jag i höstas ännu jobbade 50% men nu sedan februari igen heldag.
Att blogga var något alldeles nytt för mig. I början kändes det svårt men nu börjar det kännas naturligt.


Kursen har också varit givande. Jag har fått en mångsidigare bild av hur en teologisk text kan se ut, te.x. politisk teologi visste jag inte mycket om före denna kurs. De artiklar jag läst i ämnet under denna kurs har gett mersmak. De texter jag härtills har läst har oftast varit skrivna av personer med luthersk bakgrund, nu kom många andra inriktningar med.

Milbank har varit den mest irriterande pga. sitt sätt att uttrycka sig. Men jag har också fått nya inspirationskällor till mina studier i etik. Hauerwas kommer definitivt att förekomma på min läs lista i framtiden. Speciellt hans syn på dygder har inspirerat. I en av Hauerwas böcker diskuteras Bonhoeffer, som jag skrev min uppsats förra terminen. Genom Hauerwas fick jag en ny infallsvinkel på Bonhoeffers texster.

Inom postmodern teologi talar man också om filmer. The Nuns Story, bilden ovan, var grunden för en av mina blogger. Läste senare också boken med samma namn. Denna berättelse för starkt fram ödmjukheten. I sjuksköterskans historia har ödmjukheten också starkt betonats. Ursprunget till detta kan mycket väl vara att nunnorna länge hade hand om all sjukvård. De "sekulära" sjukskötarna ärvde sedan tanken om ödmjukhet. Vad allt innebär detta? Det kunde vara intressant att se på ödmjukhet inom vården:
  • som ett etiskt begrepp
  • har det fortfarande en teologisk bakgrund i dagens vård
  • hur har tanken på ödmjukhet utvecklats








1 kommentar:

  1. Ödmjukhet inom vården låter som ett helt brilliant ämne för en etisk studie. Om du har ett intresse av att skriva en gradu i etik kunde det vara en mycket bra idé, och varför inte använda filmer som material?

    SvaraRadera