söndag 11 april 2010

Synliggöra kyrkan – givmildhetens etos och Milbank

Milbank har känts mycket svår att riktigt förstå, så jag sökte på internet efter mera texter skrivna av (eller om) Milbank. Jag stötte på flera stycken, men läste igenom två. Den ena är en intervju om modern ateism och den andra är ett tal/föreläsning som Milbank har hållit 2009 under en konferens (Telos Conferens)[1] Föreläsningen heter ”The Politics of Paradox”. I denna föreläsning finns konkreta exempel på det som Patrik berättade om under studiedagen, dvs. om att gå tillbaka till medeltida gilles tankar och att en samhällelig förändring, mot kapitalismen, är möjlig bara med kyrkans hjälp. Milbank säger sig stå inom en Anglikansk och Katolsk Kristen Socialistisk tradition. Han påpekar att denna socialism INTE är identisk med den sekulära socialismen!
Han beskriver en värld som söker efter rättvis fördelning och försöker avskaffa klyftan mellan dem som äger och dem som inget har. Han vill ha bolag (corporations) som bygger på kristna principer där man kombinerar politiska och ekonomiska funktioner. I detta sammanhang hänvisar han till medeltiden och feodalismen.
Enligt Milbank måste man ge något också åt de rika för att möjliggöra en hållbar förändring i samhället. Detta något är en ny masskultur etos som frambringar en ny elit. Han ser kyrkans roll i detta som en koordinator och möjligen den enda som kan inspirera till detta etos byte. Etos bytet innebär att man går från att äga pengar som största makt faktor till att göra social generositet till den största maktfaktorn. Det gäller att få fram en ny elit som får respekt och frigörelse av att vara socialt generösa. När makten går via generositet så leder det till att denna nya elit ser till att skatter och lagar förnyas så att en rättvisare omfördelning av resurser sker inom samhället. Milbank anser att denna etos är radikalt Katolsk, han anser att det protestantiska etoset är maktlöst inför kapitalismens hot.
Milbank diskuterar sin politiska teori utgående från politiska termer såsom höger och vänster, liberalism, makt för några eller massans makt. Han hänvisar till filmer och författare och antikens politik. In i denna vokabulär hämtar han NT och en syn på att göra kyrkan till centrum. Efter att ha läst denna text förstår jag Milbanks tankegångar bättre. Jag märker också att jag har blivit intresserad av politisk teologi och vad allt det kan innebära.
[1] www.telospress.com och www.theothejournal.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar