söndag 28 mars 2010

Hustavlorna - hustavlor

I Yoders bok Jesu Politik diskuteras också hustavlorna. Yoder funderar över hustavlornas ursprung och går i detta sammanhang igenom deras särdrag, han jämför hustavlorna med bl.a. samtida stoiska moralregler. Hustavlorna är en form av praktisk etisk undervisning.
Speciellt för dem är att alla personer tas upp i par. Samtida stoiska moralkrav poängterade den egna utvecklingen. Paren i hustavlorna är kvinnan – mannen, barn – föräldrar, slavar och herrar. NT:s hustavlor talar till ALLA hustrur och män, inte bara till eliten eller filosofer. Enligt Yoder liknar uttryckssättet i hustavlorna GT:s lagar. Ordvalet i hustavlorna är inte identisk med samtida stoiska moralsatser. Stoicismen talar till den härskande människan i samhället medan hustavlorna talar till alla.
I den tidiga kyrkans samtid följde hustrun och slaven automatiskt sin herres tro och samhälleliga ställning, enbart husfadern hade en moralisk status enligt Yoder. I hustavlorna har alla en moralisk status, också den underordnade är en moralikt handlande person. Tron blir ett personligt val.
Yoder kommer fram till att dessa hustavlor har uppkommit ur apostlarnas undervisning och att detta är fråga om en mycket tidig lära. Uppmaningen att underordna sig gäller alltid bägge partner i alla par, detta var revolutionerade i antiken.
I detta kapitel poängterar Yoder betydelsen av hustavlorna som en helhet, där alla i en församling får sina regler givna. När jag tänker på hur jag har stiftat bekantskap med dessa hustavlor tidigare, så är det alltid genom delar. Antingen så att man tagit upp bara en del till behandling eller så har man citerat bara en rad ur dem. De två rader jag stött på oftast är: ” ni kvinnor underordna er era män” och ni barn, lyd era föräldrar”. Dessa uppmaningar är ju faktiskt bara halva meningar ur ett längre sammanhang. Caputos bok frågar sig: Vad skulle Jesus göra? När det gäller hustavlorna kunde man fråga sig, hur skulle hustavlorna se ut om Jesus uttalat dem? En annan intressant fråga är, hur skulle kristendomen se ut idag om någon annan del av hustavlorna skulle ha poängterats mera eller om man alltid skulle ha diskuterat den som en helhet?

3 kommentarer:

  1. Hustavlor - vilken originell och intressant synvinkel till ämnet! Tack Margit!

    Jag har inte själv hunnit läsa Yoder ännu och det kommer inte direkt fram här att är Yoders attityd mot hustavlor positiv? Varför har han valt dem som sitt granskningsobjekt?

    Liksom du tog upp, blir tolkningen av hustavlor som givna regel säkert problematisk i och med att de är bara delar av längre sammanhang. Precis som jag har ofta tänkt även om vissa verser eller delar av verser som t.ex. predikanter tolkar för att poängtera någon sak, men inte berättar sammanhanget varifrån de har tagit texten. Värre blir det nu bara om tolkaren är t.ex. en politiker i stället för en predikant eller motsvarande.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag måste kontrollera hur Yoder börjar sitt tal om hustavlor.
    Han ser det som en form av etisk undervisning vars grund är Jesu undervisning och samtiden.
    En av hans utgångspunkter är påståendet att Jesus inte är etiskt aktuell idag ur socialetisk synvinkel. Yoder läser Bibeln på nytt och funderar över hur sant detta påstående är. I kapitel 9 där hustavlorna är exemplet talar han om att underordna sig, men jag anser att hustavlorna som fenomen också granskas.
    Är han postitiv angående dem? Både ja och nej. Jag fick den uppfattningen att han försvarar dem som en helhet.

    SvaraRadera
  3. En av Yoders viktiga poänger är också att visa på kontinuiteten mellan Jesu etiska undervisning och den tidiga kyrkans. Han behandlar hurstavlorna som exempel på det senare. Ofta framhålls dessa som exempel på hur den tidiga kyrkan övergav Jesu radikala ståndpunkt. Yoder visar att det är en starkt färgad tolkning som har en dold agenda - att bortförklara betydelsen av Jesu samhällsetik.

    SvaraRadera